Schijfremsloten

Wat is een schijfremslot? Schijfremsloten worden ook wel remschijfsloten genoemd (net even andersom geschreven dus) en afgekort ook wel eenvoudigweg schijfsloten. Hierbij gaat het dus over hetzelfde: een slot waarmee de remschijf van de scooter of de motor 'vastgezet' kan worden.

Op deze pagina licht webshop Fietsslot.nl toe wat de kenmerken van een schijfslot zijn, en ook welke soorten schijfremsloten er zijn. Bovendien komen de voordelen en nadelen aan bod.

Heeft de remschijf openingen?
Als eerste: het betreft dus een slot bestemd voor een gemotoriseerde tweewieler, die beschikt over een remschijf. Maar er is nog een 'voorwaarde': de remschijf mag niet dicht zijn. Er moet immers een beugel of pin van het slot doorheen kunnen die door de opening of sleuf van de schijf moet.

Hoe werkt een schijfremslot?
Het schijfremslot werkt dan als volgt: u draait met de sleutel het slothuis open, steekt de pin of beugel door de gaten van de remschijf en draait het slotmechanisme met behuizing weer dicht. Daarmee is het wiel (vóór of achter) geblokkeerd en kan iemand zonder sleutel er niet mee weg.

Heeft u de binnenmaat en diameters gemeten?
Meteen een belangrijk punt, om er zeker van te zijn dat u een juiste aankoop doet: meet eerst de openingen van de remschijf van uw scooter, brommer of motor. Zo weet u zeker dat de pin of beugel door de openingen past. Bij de toelichting bij het betreffende schijfremslot op Fietsslot.nl leest u de binnenmaat van de beugel, evenals de diameter van de beugel(pen). Deze moet dan uiteraard ten minste één millimeter dunner zijn dan de schijfopening of -gleuf.


Pagina: hoe werkt een schijfremslot?

 

Wilt u een schijfremslot met tasje of houder?
Schijfremsloten doen zoals gezegd dienst als motorslot en scooterslot. Handig voor scooter- en motorrijders is dat een schijfslot gemakkelijk mee te nemen is. Ze zijn licht en compact en er is op de scooter (onder de buddyseat) of in jas of tas altijd wel een plek voor. Er zijn ook speciale houders en transporttasjes voor gemaakt.

Naast het schijfremslot ook een kettingslot?
Vervolgens is ook het gebruik zelf eenvoudig en snel. Een remschijfslot is ideaal als extra slot, of om bijvoorbeeld bij een korte stop de scooter of motor in handomdraai even vast te zetten. Zeker de ART-3 of ART-4 schijfsloten bieden - ook volgens verzekeraars, maar check wel altijd uw eigen polis - veel diefstalveiligheid. Toch is het altijd verstandig om ook serieus na te denken over óók een kettingslot.

Of een schijfremslot plus beugelslot?
Een groot voordeel daarvan is dat de dure tweewieler hiermee vast kan aan een object uit de vaste wereld. Omdat het de kans op diefstal drastisch verkleint (dieven moeten uw eigendom dan ter plekke van het slot zien te halen en zijn er bij twee sloten extra tijd mee kwijt, voor zover ze überhaupt al gespecialiseerd zijn in het openbreken van twee verschillende typen sloten) kiezen veel scooter- en motoreigenaren voor een schijfremslot plus kettingslot of beugelslot.

Zit er bij uw schijfslot ook een herinneringskabel?
Een reminderkabel is een veelvoorkomend accessoire bij een schijfremslot. Deze bevestigt u aan de ene zijde aan het slot en aan de andere om uw gashendel. Vóór dat u onverhoeds bij terugkomst weg zou rijden en daarmee het nog op slot staande voertuig zou forceren, herinnert deze altijd opvallend gekleurde kabel u aan het tijdig voorkomen daarvan. Een ander voordeel van de felgekleurde kabel, is dat ook dieven direct zien dat de scooter of motor solide op slot staat.

Schijfsloten met alarm
Tot slot wijst Fietsslot.nl u hier eveneens op het bestaan van schijfremsloten met alarm. Deze maken indien nodig stevig kabaal. Een schijfremslot met alarmfunctie heeft bovendien soms óók een opvallend lichtsignaal. De meeste sloten met alarm zijn vernuftige schijfremsloten met meerdere functies.