Fietssloten met keurmerk

Fietssloten met een keurmerk. Dat geeft een zeker gevoel, want een onafhankelijke instantie heeft in dat geval via uitvoerige testen bepaald dat het fietsslot in duidelijke mate bestand is tegen diefstal.

Fietsslot.nl verkoopt voor het overgrote deel fietssloten, scootersloten en zelfs motorsloten met keurmerk. Overigens kunnen ook sloten zónder keurmerk van toegevoegde waarde zijn, afhankelijk van de situatie. Denk aan het op slot zetten van een goedkopere fiets of kinderfiets in een omgeving met veel zicht, waar een dief zich minder op zijn of haar gemak voelt.

Maar al gauw zult u kiezen voor een gecertificeerd fietsslot. Het geeft u niet alleen een vertrouwd gevoel. U heeft bij deze sloten vaak óók de zekerheid dat de verzekeringsmaatschappij het betreffende slot erkent in de strijd tegen diefstalbeveiliging van uw tweewieler (lees overigens altijd eerst de polisvoorwaarden).

ART-fietsslot

Welk soorten fietssloten hebben een keurmerk? Antwoord: vele kettingsloten, maar ook beugelsloten, ringsloten, sommige insteeksloten, vouwsloten en onder andere remschijfsloten hebben een ART-keurmerk. Voor kabelsloten geldt dit doorgaans niet, mede omdat er bij dit type fietssloten geen sprake kan zijn van gehard staal.

Stichting ART is de onafhankelijke instantie die het ART-keurmerk uitgeeft. Hierin zitten onder andere de ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie. ART-gecertificeerde fietssloten hebben uitgebreide tests ondergaan van SKG-IKOB op de mechanische beveiliging. Voor elk slot dat in aanmerking komt is er een laboratoriumtest én een zogeheten aanvalstest.

In het laboratorium wordt gekeken naar de treksterkte, naar de mate waarin het slot bestand is tegen zagen, knippen en torderen, en naar de werking bij vorst, vocht en in een stoffige omgeving. De aanvalstest bestaat uit het gebruik van de nieuwste gereedschappen die criminelen ook gebruiken, bij hun poging om het slot te forceren.

ART-keurmerk

Het ART-keurmerk is gesplitst in vijf categorieën: ART-1 tot en met ART-5. Waarbij het cijfer het aantal sterren weergeeft. Hoe meer sterren, hoe hoger de preventieve waarde tegen diefstal. Kort samengevat:

Fietssloten met ART-1 keurmerk
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze ‘meeneembeveiliging’ is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop.  

Fietssloten met ART-2 keurmerk
Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.

Fietssloten en scootersloten met ART-3 keurmerk
ART-3 sloten bieden nog meer beveiliging. Geschikt voor bijvoorbeeld e-bikes, bakfietsen en andere duurdere fietsen, zeker voor in een stedelijke omgeving. Ook worden ze gebruikt als scooter- of brommerslot.

Scootersloten en motorsloten met ART-4 keurmerk
De zwaardere ART-4 zijn vooral een solide oplossing voor scooters, terwijl verzekeraars ART-4 (doorgaans) ook accepteren voor bescherming tegen diefstal van motors.

Motorsloten met ART-5 keurmerk
Deze zwaarste categorie is er voor de zwaarste motors. Eventueel kan ook een scooter/brommer er mee vast, maar let wel op de lengte en het gewicht.

Advies van Stichting ART
Stichting ART raadt in algemene zin voor fietsen een ringslot door het achterwiel aan, in combinatie met een ketting-, beugel- of kabelslot. Bij (grote) voorkeur zet u met één van deze sloten uw fiets mede op slot aan een vast object. Denk hierbij aan een paal, boom, hek of fietsenrek. Zeker wanneer u parkeert in een stedelijke omgeving.

ART-slot herkennen
U herkent het fietsslot, scooterslot of motorslot met ART-keurmerk aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer. Zie ook onze productbeschrijvingen.



P.S. | SCM Keurmerk
Misschien heeft u overigens ook wel eens gehoord van het keurmerk SCM. Het SCM-keurmerk verschilt van het ART-keurmerk in de zin dat deze er vooral is voor ingebouwde alarmsystemen (zoals voertuigvolgsystemen, alarm- en blokkeersystemen) en buitenboordmotorsloten.