Diefstal E-bikes impact op fietsverzekeringen

Diefstal E-bikes impact op fietsverzekeringen

Door de toename van het aantal E-bikes neemt ook de diefstal van dit soort fietsen toe. Een elektrische fiets is over het algemeen een stuk duurder dan een ‘gewone’ fiets. Hierdoor is het gemiddelde geclaimde bedrag bij verzekeraars de laatste jaren enorm opgelopen. Verzekeraars reageren hierop dan ook met verhoogde premies en verzwaarde eisen m.b.t. het afsluiten van een nieuwe fietsverzekering.

Gebruik elektrische fiets enorm toegenomen
De elektrische fiets heeft een enorme opmars gemaakt de afgelopen jaren. De fiets met hulpmotor is zeker niet meer alleen bestemd voor ouderen. De E-bike wordt gebruikt door jong en oud. En daarmee is de verkoop ook enorm gestegen.
 

Verhoogde premie
Bij sommige verzekeraars is het geclaimde schadebedrag in de afgelopen 3 jaar verdubbeld. Verzekeraars hebben inmiddels de premies hierop aangepast. De aanpassing in de premies is niet alleen gericht op het verhoogde aankoopbedrag. Vooral het postcodegebied waarin de aangekochte fiets wordt geregistreerd is bepalend voor de premie van de verzekering. U bent bijvoorbeeld vele malen meer premie verschuldigd als u een elektrische fiets bezit in Amsterdam dan in een gemeente als Staphorst. Om u een idee te geven … in het centrum van Amsterdam betaalt u voor een gemiddelde E-bike 400 euro per jaar aan verzekeringspremie, in Rotterdam en Den Haag is dat zo’n 300 euro en in Middelburg en Ameland ongeveer 100 euro per jaar.
 

Verzwaarde eisen afsluiten fietsverzekering E-bike
Sommige verzekeraars hebben de eisen voor het afsluiten van een fietsverzekering inmiddels al verzwaard als het gaat om E-bikes. Zo bestaat er bij een aantal verzekeraars inmiddels de eis dat de elektrische tweewieler met twee ART goedgekeurde sloten uitgerust moet worden.
De eis voor een ART goedgekeurd (veelal zelfs ook ART 2) slot bestond al voor fietsen, maar nu wordt dit dus mogelijk uitgebreid naar 2 ART goedgekeurde sloten. Klik hier voor een overzicht van ART gekeurde sloten die geschikt zijn voor uw verzekering.
 

Tips om uw tweewieler goed op slot te zetten

  • Gebruik bij voorkeur altijd 2 sloten. Dieven zijn vaak gespecialiseerd in 1 type slot. Als u twee verschillende soorten sloten gebruikt dan wordt uw fiets al snel overgeslagen.
  • Zet uw fiets altijd vast aan een vast object zoals een boom, lantaarnpaal, fietsenrek of brug. Zorg dat het slot in dat geval ook altijd om het frame gaat en niet alleen om een band. Uw wiel is snel gedemonteerd en dan vindt u alleen uw wiel nog terug na een gezellige avond uit.
  • Plaats uw fiets zo mogelijk altijd op een verlichte openbare plaats. In een donkere steeg geeft u de dief de mogelijkheid rustig aan uw slot of fiets te werken zonder op te vallen. Dieven werken niet graag in net licht en op zichtlocaties. 
  • Plaats (in geval van een kettingslot, kabel of beugelslot) het slot bij voorkeur zodanig dat het niet op de grond ligt. Dieven hebben dan niet of minder de mogelijkheid om er met een steen of hard voorwerp op slaan.
  • Maak (in geval van een beugelslot) het slot vast aan een uiteinde van het frame en niet over een lange framebuis. Een dief heeft zo niet de mogelijkheid om veel kracht op het slot te zetten door de fiets bijvoorbeeld op te tillen en deze rond te draaien. 
  • Maak je fiets minder aantrekkelijk om gestolen te worden. Een mooie nieuwe fiets is natuurlijk aantrekkelijker om te stelen dan een oud barrel. Als u alleen al een plastic zak over het zadel doet (tijdelijk tijdens het stallen) dan oogt de fiets al een stuk minder mooi en aantrekkelijk om te stelen.
  • Plaats zo mogelijk je fiets in een bewaakte stalling.