Afgebroken sleutel uit fietsslot?

Afgebroken sleutel uit fietsslot?

Het komt vast bekend voor: de sleutel van het fietsslot breekt af. Een gedeelte ervan zit nog in het cilinder. Maar dat restant lijkt er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Of toch wel? Wat zijn oplossingen om een afgebroken sleutel uit het fietsslot te krijgen? Zodat u deze - bijvoorbeeld met de reservesleutel - gewoon kunt blijven gebruiken? Fietsslot.nl weet raad.

Het is al gauw gepriegel. Met een nijptang of punttangetje erin? Kan, maar dan moet het wel passen. De kans is groot dat u er op de vierkante millimeter geen grip op krijgt - sowieso moet er dan nog wél een voldoende groot stukje uitsteken, en dat is meestal niet het geval. Bovendien loopt u het risico het resterende gedeelte er per ongeluk helemáál in te duwen.

Paperclip, pincet, figuurzaag?
Dan maar een paperclip erbij, of een pincet, en verder met proberen. Al dan niet samen met wat kruipolie of WD40. Of steek een figuurzaagje naast de (afgebroken) sleutel in het slot, in een poging aan de hand van de kartels ervan beet te krijgen op het kapotte stukje sleutel. Met het nodige geluk komt u misschien wel bij de oplossing, maar de kans is helaas nog groter van niet. Maar gelukkig: het kan nog slimmer.

Boren en slaan?
Dan hebben we het niet over de brute methoden, zoals de afgebroken sleutel uit het slot boren. Met goede ART-fietssloten van gehard staal is het maar goed ook dat dit niet of nauwelijks soelaas zal bieden, los nog van de serieuze beschadigingen aan het slot. Minstens zo erg: duwen, trekken, slaan, beuken of zelfs het slot tegen de muur aanslaan, zoals sommigen als tip hebben. Wie weet werkt het, maar het komt het slot van de fiets, scooter of motor allerminst ten goede...

De oplossing: secondelijm!
Beter nog is een sterke magneet gebruiken, al moet die a) voorhanden zijn en b) op een kleine ruimte voldoende trekkracht bieden, waarbij het achtergebleven gedeelte van de sleutel ook nog los genoeg moet zitten. Maar de 'gouden tip' die we u graag meegeven, is deze: gebruik wat secondelijm!

Slechts een héél klein beetje
Gebruik hiervoor de aloude, bekende tien seconden lijm. U heeft er maar een 'ietsie pietsie' van nodig. Teveel gaat namelijk in het slot zitten en dat zou de werking ervan nadelig kunnen beïnvloeden. Bovendien zal teveel lijm het afgebroken stukje nog verder vast doen plakken aan het cilinder.

Alleen op de juiste plek, op een droog slot
Breng de lijm aan op de afgebroken sleutel: het gedeelte dat u nog in handen heeft welteverstaan. Uiteraard op het raakvlak aan de onderkant. Zorg er eerst voor dat slot en cilinder zo droog mogelijk zijn. Voorkom naast het genoemde teveel lijmgebruik ook knoeien op de zijkanten van de sleutel. Plaats het bovenste gedeelte van de sleutel vervolgens rustig in het slot en tel tot tien. Trek en indien nodig draai de sleutel daarna wederom rustig uit het slot.

Nog beter is natuurlijk: voorkomen
Tot slot: 'Voorkomen is beter dan...'... Juist. Een goed onderhouden slot blijft langer soepel, gaat langer mee, is prettiger in gebruik én verkleint de kans op het op enig moment afbreken van de sleutel aanzienlijk. Gebruik daarom altijd preventief een goede slotspray.


Slotspray voorkomt afbreken fietssleutel